Czy w 2024 roku da się sprzedawać samochody bez ogłoszeń w Internecie?
To ciekawe pytanie, które często przejawia się w rozmowach ze Sprzedawcami używanych samochodów. Żeby jednak na nie odpowiedzieć, muszę zacząć od innego ważnego pytania.
Czy można powiedzieć, że ogłoszenia sprzedają?
W wielu publikacjach, mediach czy też rozmowach z Wami, słyszę, że macie Klientów z placu, z ogłoszeń albo czasami są to Klienci, którzy do was po prostu wracają. Czy można więc powiedzieć, że Klienci są z ogłoszenia?
Zupełnie się z tym nie zgadzam.
Oczywiście ogłoszenie spełnia w procesie sprzedaży bardzo ważną rolę. Ono budzi zainteresowanie Klienta. To właśnie na portalach ogłoszeniowych są ludzie, którzy są w procesie zakupu samochodu. Oczywiście na różnych etapach, ponieważ jedni dopiero badają rynek, inni szukają konkretnego samochodu w konkretnej cenie.
Wracając więc do pytania „Czy ogłoszenia sprzedają?” – Nie. Dostarczają natomiast dopływ Klientów i są pierwszym etapem zainteresowania Kupującego.
Spis treści:
- Czy warto polegać wyłącznie na ogłoszeniach w autohandlu?
- Czy ogłoszenia w Internecie są wystarczające?
- Sprzedaż samochodów bez ogłoszeń – czy to możliwe?
- Zalety sprzedaży transakcyjnej
- Koszty pozyskania Klienta – czas czy pieniądze?
- Klient „z ogłoszenia” – co warto wiedzieć?
- Dlaczego warto zainwestować w sprzedaż doradczą?
- Alternatywy dla ogłoszeń w serwisach internetowych
Czy warto polegać wyłącznie na ogłoszeniach w autohandlu?
To zależy. Tak odpowie każdy świadomy przedsiębiorca. Jeśli masz inne alternatywne źródła pozyskania Klientów i widzisz, że są skuteczne, to tak – jest to możliwe. Jednak dzisiaj dla zdecydowanej większości Sprzedawców używanych samochodów w Polsce to główne, a wręcz jedyne źródło pozyskiwania zainteresowania potencjalnych Kupujących. Dlaczego „potencjalnych Kupujących” a nie źródło sprzedaży? Bo ogłoszenie to nie sprzedaż. To tylko część całego o wiele dłuższego procesu, ale na pewno spełnia w nim bardzo ważną rolę. Zadaniem ogłoszenia sprzedaży używanego samochodu w serwisie internetowym jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnych Kupujących. Bo to nie to samo co sprzedaż. Ogłoszenie to jedynie jedna z metod na zdobycie wstępnego zainteresowania Klienta. Dalej jest budowanie zaufania, kontakt z Klientem, sprawdzenie samochodu, negocjacje ceny i obsługa posprzedażowa. Czyli całe mnóstwo rzeczy do zrobienia, które dzielą nas od „policzenia kasy za samochód”.
Czy ogłoszenia w Internecie są wystarczające?
Kiedyś to zainteresowanie zdobywało się na giełdach czy ogłoszeniami w gazecie. Teraz robi się to za pomocą ogłoszenia w Internecie, chociaż moim zdaniem one zaczynają tracić na znaczeniu. Ale wszystko po kolei.
Sprzedaż samochodów bez ogłoszeń – czy to możliwe?
Czy da się więc sprzedawać samochody bez ogłoszeń? Da się, ale czy to oznacza, że powinieneś z nich czym prędzej zrezygnować? Oczywiście nie! Bo jeśli nie masz żadnych alternatyw, to jaki sens ma odcinanie się od głównego źródła potencjalnych Kupujących? Warto jednak zastanowić się nad alternatywami. I to bez zbędnych emocji. Emocji, które każą denerwować się na ceny albo angażować w inne inicjatywy. O tym jest ten wpis.
Zalety sprzedaży transakcyjnej
Powiedzmy sobie szczerze. Sprzedaż dzięki ogłoszeniom jest najłatwiejsza. Polega na tym, żeby odpowiednio tanio kupić samochód, przygotować go do sprzedaży według własnych zasad, zrobić zdjęcia, opis, wystawić ogłoszenie i znaleźć chętnego do zakupu. To tak zwane handlowanie, które ma nawet swoją podręcznikową definicję i nazywa się sprzedażą transakcyjną. Na czym ona polega?
Sprzedaż transakcyjna = szybka pojedyncza transakcja nastawiona na sprzedaż konkretnego produktu.

Koszty pozyskania Klienta – czas czy pieniądze?
Trzeba wiedzieć, że zdobycie zainteresowania Klienta zawsze coś kosztuje. Płacimy za nie albo swoim czasem i zaangażowaniem, albo pieniędzmi. Wstawiając ogłoszenie na portal, płacimy za to zainteresowanie pieniędzmi. Rolą serwisu z ogłoszeniami jest to, żeby połączyć Sprzedawców z potencjalnymi Kupującymi. I to jest największa zaleta ogłoszeń! Szukają ich ludzie, którzy są na różnych etapach, ale jednak w procesie zakupu samochodu. Jedni dopiero skanują rynek i rozglądają się, inni mają ogólną potrzebę zmiany samochodu i właśnie wybierają, jaki konkretnie samochód kupić, a jeszcze inni za chwilę zadzwonią do Sprzedawcy albo po prostu pojadą obejrzeć samochód. Nie ma więc lepszego miejsca na pokazanie swojego towaru!
Klient „z ogłoszenia” – co warto wiedzieć?
Klient „z ogłoszenia” bywa mniej lub bardziej konkretny, ale skoro pojawia się na Twoim placu, oznacza to, że jest zainteresowany zakupem. Zakupem konkretnego „towaru”, dlatego cała sprzedaż jest właśnie „transakcyjna”, czyli oparta na cechach samochodu i porównywaniu ceny. Nic więcej. Nie budujemy dłuższych relacji z Klientem, nie zdobywamy dłuższego zaufania Klienta, ponieważ to nie jest rola portalu ogłoszeniowego. Portal dąży do jak największej ilości ogłoszeń, ale nie promuje w żaden sposób Sprzedawcy. Więc dla użytkownika serwisu, czyli Twojego potencjalnego Klienta, jesteś „no name”, a co za tym idzie, najważniejszy jest towar i jego cena.
Dlaczego warto zainwestować w sprzedaż doradczą?
Odpowiedzią na te problemy jest „sprzedaż doradcza”, która jest o wiele trudniejsza od transakcyjnej i opowiem Ci o niej w następnym artykule. Wiedz jednak, że warto zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia i zainwestować swój czas i zaangażowanie w nowe metody sprzedaży, bo stają się coraz bardziej popularne i dadzą Ci większą sprzedaż i zyski w przyszłości!
Alternatywy dla ogłoszeń w serwisach internetowych
Jakimi narzędziami oprócz serwisów internetowych możemy więc zdobywać zainteresowanie Klientów? Trzeba zacząć od tego, że przy innych sposobach wydasz zdecydowanie mniej pieniędzy, ale zaczniesz płacić swoim czasem i energią, a wymagania będą zdecydowanie większe niż obecnie! No chyba, że wszystko zlecisz innym ludziom i zdecydujesz się na płatne reklamy. Wtedy będziesz też płacił pieniędzmi, ale przynajmniej zyskasz nowe źródła potencjalnych Kupujących 😊 Ja jednak skoncentruję się na działaniach, które kosztują mniej „złotówek” niż to, co robisz dotychczas lub są wręcz darmowe.

Podział metod na zdobywanie klientów:
- Media społecznościowe
- Własna strona www
- Wizytówka Google
- Tradycyjny marketing
- Płatne współprace
- Baza dotychczasowych klientów
Podsumowanie
Sprzedaż transakcyjna przez ogłoszenia w serwisach motoryzacyjnych ma swoje plusy i minusy. Warto rozważyć media społecznościowe, własną stronę www i inne metody, aby pozyskać więcej Klientów i zwiększyć zyski.
